Alla inlägg den 8 september 2012

Av morcraban - 8 september 2012 18:06

I förmiddags fick jag ett sms från stallskötaren att Rory är kraftigt svullen och blöder kraftigt från baksidan av det skadade benet. I lätt panik slänger jag på mig stallkläderna och kastar mig iväg till stallet, på väg till bilen ringer jag stallskötaren och frågar om Rory är halt. Första tanken var ju att senan kan ha blivit skadad om baksidan på benet var så skadad. Får till ett lugnande svar att han inte haltar. Väl där upptäcker jag en häst med hål i bandaget men med perfekt ben, ingen svullnad och ingen blödning. Vi konstaterar att svullnaden och blodet måste ha kommit tillfälligt vid sparkenn eller vad det nu var. Rory verkade helt oberörd.


När jag tagit av bandaget så syntes det bara att något hade rivit upp yttre huden på baksidan, men inte mer. Tvättade rent och lät det vara. På framsidan då, där hans skada sitter, så ser det ut som om skadan läkt och än mer svullnad gått ned. Nöjd tvättar jag rent och låter det luftas. Pillar bort lite mer av det torkade svallköttet och därefter baddar jag med Lotagen på svallköttet och linimenatar resten av benet för att minska svullnaden. Det får sedan luftas lite till innan jag lägger om det och ger honom mat. 


Idag kändes det verkligen som om såret var redo att slippa bandage och att han kunde börja ridas. Men jag vill nog ta bort lite till svallkött, så jag låter det inte läka helt än. Men som sagt, nästa vecka kommer jag säkerligen börja rida.


Själv känner jag mig lite sjuk, huvudvärk, värme och yrsel. Däremot så är jag lite orolig över att jag kanske har fått följder av den hjärnskakning jag drabbades av i våras. Det känns nämligen precis på samma sätt som när jag gjorde något aktivt när jag hade hjärnskakningen. Borde kanske ta och ringa läkaren för en undersökning....

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Välkommen hit!

Kortfattat vad denna sida handlar om är hästar, dressyr, galopp och annat som hör till! =)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29 30
<<<
September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards