Alla inlägg under september 2012

Av morcraban - 7 september 2012 12:13

I dagsläget är min häst skadad, varken allvarligt eller mycket. Han sprang väl upp två sticksår på två kotor i slutet på juli och de blev rätt så infekterade i hagen innan jag fann honom. Dessutom sitter de så dumt på framtsidan av kotorna så de har inte fått läka ifred pga att det rör sig så mycket där. Det blev djupa och rätt så stora sår, framförallt på bakkotan, var nästan en en-krona stort och det bildades mycket svallkött. Detta har tagit tid att behandla men nu är det inte mycket kvar.


Hur som, ena är i dagsläget läkt och det andra är så gott som läkt. Såret på bakkotan är stort som en tumnagel ungefär, lite till svallkött ska tas bort och sedan kan det läka ihop fin fint!


Eftersom han inte har haft ont av dessa sår och rörelse pressar ut sårvätska ut såret så markarbetar jag honom fullt ut. Metoden som jag använder kallas för Rakriktande longering (jag kommer i fortsättningen att referera till det som "longering"), metoden går ut på att longera hästen på ett sådant sätt att den får arbeta jämnt med alla fyra ben och jämnt fördela vikten, på så sätt blir hästen rakriktad. Det är även en väldigt bra uppbyggande metod som besparar hästen slitage under traditionell igångsättning genom ridning, likaså besparar den oss ryttare den sega långdragna perioden av uppbyggnad som tar onödig tid.


Hästen är ridklar, men innan jag sitter upp vill jag att såren vuxit igen med hud också. Som sagt, inte långt kvar nu!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Välkommen hit!

Kortfattat vad denna sida handlar om är hästar, dressyr, galopp och annat som hör till! =)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29 30
<<<
September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards